piątek, 14 listopada 2014

SAMO ZDROWIE - pigwa

PIGWA MOC WITAMIN NA ZIMĘ


Pigwa to owoc, który w okresie jesienno - zimowym powinien stać się obowiązkowym składnikiem diety. 
Owoce pigwy posiadają ogromne bogactwo składników mineralnych, magnez, fosfor, wapń, potas, żelazo, miedź, siarkę, witaminy z grupy B, witaminę C. Zawierają nie tylko cukry ale i garbniki, flawonoidy, karotenoidy, pektyny, olejki lotne. Pektyny w połączeniu z taniną regulują zaburzenia żołądka i w pewien sposób wymiatają resztki z przewodu pokarmowego. Mają działanie przeczyszczające i przeciwzapalne. 
Owoc ten wspomaga leczenie przeziębień, wspomaga odchudzanie, obniża ciśnienie krwi, wzmacnia cebulki włosowe, zmniejsza zachorowania na nowotwory, a także reguluje poziom cholesterolu i glukozy we krwi. Nasiona pigwy wykorzystuje się w medycynie naturalnej do leczenia stanów zapalnych dróg oddechowych, w infekcjach gardła i kaszlu, przy oparzeniach i do dezynfekcji trudno gojących się ran, ze względu na zawarty w nich śluz.

Z owoców pigwy robimy różne przetwory: nalewki, przeciery, dżemy, soki itd.
Dzisiaj wykorzystałam pigwę w prosty sposób, podzielę się z wami.

Owoce pigwy umyłam, pokroiłam na ćwiartki i wydrążyłam środki z pestkami. Następnie pokroiłam na małe kawałki, przełożyłam do małych słoiczków przesypując cukrem. Odstawiłam słoiczki na blat kuchenny nie domykając do końca pokrywek. Wstrząsałam słoikami kilka razy dziennie.  Owoce po 3 -4 dniach puściły sok. Dokręciłam słoiczki i pasteryzowałam je 20 minut. W ten sposób przygotowaną pigwę dodaję do jesienno - zimowych herbatek, wzbogaci ona niezwykle swoim wonnym aromatem i da moc witamin (polecam herbatki p. Stefanii Korżawskiej). 
 




Owocami możemy również wzbogacić smak mięs i dodawać je do innych potraw. Można je również suszyć i kandyzować. 
Owoce pigwy są bardzo wonne, pięknie pachną, możemy je stosować do szaf, aby ubrania nabrały pigwowego zapachu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz